Når forældre giver en hånd med, bygger vi stærkere fællesskaber
- Jesper Kock
- 5. okt.
- 2 min læsning

I en podcast har Liberal Alliances Frederik Klakk fortalt, at forældre ikke måtte hjælpe frivilligt på deres børns skole. Det fik mig til at reagere, for det billede stemmer ikke overens med det, jeg selv oplever i vores daginstitutioner – og det er vigtigt, at vi får fakta på plads.
Jeg tog derfor kontakt til Jesper Smaling, som er formand for Børn- og Uddannelsesudvalget. Han sørgede for, at vi fik en afklaring fra forvaltningen, og meldingen er tydelig:Forældre må gerne give en hånd med – f.eks. ved arbejdsdage, hvor man maler, gør rent eller laver mindre forbedringer. Det eneste forbehold er, at det ikke må erstatte opgaver, der ellers skulle have været løst af ansatte.
Det er sund fornuft. Lærere, pædagoger og pedeller udfører en vigtig og professionel indsats hver eneste dag, og det skal vi have fuld respekt for. Men når forældre frivilligt vil bruge lidt tid og energi på at hjælpe, skabe hygge og forbedre børnenes hverdag, så bør vi tage imod det med åbne arme.
Frivillighed giver sammenhold
Jeg kender det fra Parken, hvor jeg selv sidder i forældrerådet.Vi har bagt boller og kager, vi har holdt arbejdsdage, og jeg har selv stået for en bagedag med de store børn. Vi har også søgt fonde, så vi kunne skaffe midler til små projekter, der gør hverdagen sjovere for børnene.
Når forældre engagerer sig, giver det ikke bare resultater – det giver fællesskab. Børnene kan mærke, at vi står sammen om deres hverdag. Og vi voksne mærker den glæde, der opstår, når man sammen skaber noget synligt og godt.
Den energi og det sammenhold kan vi sagtens tage med ind i skolerne.
Nogle gange støder man på en stopklods
Der kan dog være situationer, hvor regler og ansvarsområder gør det svært.Nogle gange ligger udfordringen i systemet – f.eks. hos Drift og Service, der har ansvar for bygninger og vedligehold. Det sker ikke, fordi nogen vil begrænse engagementet, men fordi man skal sikre, at arbejdet udføres forsvarligt og inden for rammerne.
Men netop dér er det vigtigt, at vi tager dialogen – gennem skolebestyrelsen, forvaltningen eller byrådet – i stedet for bare at give op.Vi har et stærkt lokalt demokrati i Sønderborg, og det skal vi bruge til at finde løsninger sammen.
Børnene mærker det, når vi står sammen
Når forældre får lov til at bidrage, skaber det medejerskab, stolthed og fællesskab.Det giver børnene en skole og en hverdag, hvor de mærker, at vi alle står bag dem – lærere, pædagoger, forældre og politikere.
Jeg tror på, at Sønderborg bliver stærkere, når vi bygger vores institutioner sammen.
For børnene, for fællesskabet – og for glæden ved at gøre noget sammen. Læs omtalen af mit indlæg her:
👉 JydskeVestkysten: “Jesper Kock: Frivilligt arbejde giver stærkere fællesskaber”