top of page

Lad os videreudvikle Alssundskolen – som madskole

Opdateret: 10. aug.

ree

Alssundskolen har bevæget sig i den helt rigtige retning. En skole med fokus på bevægelse, trivsel og forpligtende fællesskaber – og med en klar idrætsprofil, som jeg er oprigtigt glad for.


For mig er det her ikke bare en glædelig udvikling – det er også en sag, der ligger mig personligt og politisk nær. Tidligt i min byrådskarriere arbejdede jeg for, at den tidligere Humlehøjskole skulle blive en magnetskole. En skole med en særlig profil, der kunne tiltrække elever også uden for skolens eget distrikt.


Dengang foreslog jeg to retninger: Et engelsksproget spor eller en idrætsprofil. Forvaltningen vurderede dengang, at det ikke var muligt at oprette et engelsksproget undervisningstilbud inden for folkeskolens rammer. Senere blev Sønderborg International School dog etableret af private aktører, og i dag er det et selvstændigt og vigtigt tilbud i byen. Men idéen om en idrætsforankret folkeskole blev grebet, og Humlehøjskolen formåede i en årrække at tiltrække elever ud over sit eget distrikt.


Derfor glæder det mig i dag at se, hvordan Alssundskolen er blevet til med udgangspunkt i en lokal og involverende proces, hvor forældre, medarbejdere og børn har været med til at vælge skolens retning. Da Ahlmann- og Humlehøjskolen blev nedlagt, og Alssundskolen blev skabt, valgte man sammen en bevægelsesprofil – og det valg vidner om både visioner og fællesskab.At bevægelse er blevet det bærende element, og at det er tænkt ind som noget, der favner bredt og inviterer alle børn med, er både klogt og vigtigt.


Derfor foreslår jeg: En madskole på Alssundskolen

Med det stærke fundament, Alssundskolen har nu, ser jeg en oplagt mulighed for at tage næste skridt: At gøre skolen til Sønderborgs første madskole.


Inspirationen kommer fra Københavns Madhus, hvor madskolemodellen er brugt til at skabe skoler, hvor måltidet bliver en del af den pædagogiske og sociale hverdag. Her lærer børnene at lave mad, smage, samarbejde og forstå både sundhed, klima og fællesskab gennem konkrete oplevelser.


Det handler ikke kun om ernæring – det handler om dannelse og trivsel. Om at styrke hverdagen gennem praktiske fællesskaber, og om at give børn redskaber, de kan tage med sig videre i livet.


Byg videre på det, der allerede virker

Jeg foreslår ikke en ny retning for Alssundskolen. Tværtimod. Jeg foreslår, at vi bygger videre på det stærke, der allerede er skabt. En madskole vil kunne supplere bevægelsesprofilen og gøre


Alssundskolen til en endnu tydeligere eksempel på, hvordan en folkeskole kan være både ambitiøs, inkluderende og meningsfuld i børnenes hverdag.


Derfor håber jeg, at vi kan tage næste skridt og udvide skolens stærke profil med endnu et konkret element i hverdagen: mad, måltider og fællesskab omkring bordet.

Det ville være et godt supplement til bevægelsen – og et skridt, der giver mening for både børn og voksne.


Mit læserbrev kom i blandt andet Nært og Nyt. Læs HER

Kommentarer


© 2025 by Jesper Kock

bottom of page